תמ"א 38

מהי תמ"א 38?

תוכנית מתאר ארצית – תמ"א – 38 הוכנה ע"י מינהל התכנון במשרד הפנים ואושרה ע"י הממשלה במאי 2005. התכנית קובעת מסגרת למתן היתרי בנייה לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. תמ"א 38 מעודדת את ביצוע החיזוק על ידי מתן זכויות בנייה לשם כיסוי חלקי או שלם של עלויות החיזוק. חשוב לדעת שמדובר במבנים אשר הוצא להם היתר בנייה לפני 1.1.1980 ושיתכן ולא נבנו לפי התקן לרעידות אדמה.

חיזוק מבנים על פי תמ"א 38

מטרתה של תמ"א 38 היא חיזוק מבנים. מסיבה זו, לא מוציאים אישור בניה והיתרים אלא אם כן המבנה הוכרז כמבנה שיש לחזק אותו. מי שמוציא את האישור הוא מהנדס שהוכרש לשם כך ויש לו ידע בתחום.

המהנדס בודק את המבנה ואת עמידותו והוא מגיש דו"ח בנושא למהנדס הוועדה המקומית.

כל תוכנית שמוגשת לאישור הוועדה חייבת להבטיח את עמידות המבנה בפני רעידות אדמה, וזאת על כל תוספותיו.

אילו תמריצים ניתנים לבעלי המבנים?

תמ"א 38 כוללת ומציעה מגוון תמריצים תכנוניים לעידוד חיזוק מבנים. בהתאם למצב הנכס, מיקומו ואפשרויות הדיירים ובעלי המבנה, בוחרים באופציה המתאימה ביותר.

חיזוק מבנה ללא תוספות בנייה

האופציה הבסיסית ביותר, המתאימה לחלק המבנים שאי אפשר להוסיף עליהם בניה, הן מסיבה תכנונית והן בגלל רצון הבעלים. על פי תוכנית החיזוק, ניתן במקרה זה לחרוג מקווי הבניין המותרים במקום וזאת לצורך הוספת חיזוקים.

חיזוק מבנה תוך כדי תוספות בניה מסוגים שונים

אופציה זו כוללת הרחבת דירות קיימות ותוספת ממ"דים, סגירה של קומות עמודים וכד', והיא כלולה בתיקון השלישי לתוכנית המתאר. בנוסף על אלה, ניתן במסגרת זו להוסיף לבניין:

• מעלית

• עד שתי קומות לשם תוספת דירות חדשות

• קומה חלקית על הגג

• תוספת אגף חדש

חיזוק בניינים על עמודים

הרבה מאוד בנייני מגורים בישראל נבנו על קומת עמודים. באופן טבעי, בגלל שעמודים קצרים אלה לא תומכים ועמידים באותה יעילות כמו קירות, מבנים אלה רגישים לרעידות אדמה. תמ"א 38 מאפשרת סגירת קומות עמודים אלה לשם תוספת דירות או לכל מטרה אחרת.

תוספת ממ"דים או שיפור אחר לרמת המיגון

תמ"א 38 נולדה אחרי מלחמת המפרץ הראשונה, וחלקה מיישם את המסקנות מאותה מלחמה. אחת המסקנות הבסיסיות של המלחמה, הייתה שבעת מצוקה, מוטב לאזרחי ישראל לשהות במרחבים מוגנים דירתיים, ולא לרוץ למקלטים, כפי שהייתה ההנחה עד אז. כך, תמ"א 38 מאפשרת לשפר גם את רמת מיגון המבנים במסגרת חיזוק המבנה: להוסיף ממ"ד לדירה או לבית וכד'.