תמ"א 38

מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) ותמ"א 38

הטיל שפגע בדירה באשדוד באחד מימי המלחמה בעזה לפני מספר חודשים, הוכיח שוב את חשיבות הממ"ד – המרחב המוגן הדירתי. הטיל פגע ישירות בסלון הבית, אך בני המשפחה שהו במרחב המוגן, ולכן לא היו נפגעים.DSC_0061

פרשני ביטחון הצביעו על שתי מסקנות בולטות שעלו בעקבות מבצע "עמוד ענן": התובנה הראשונה היא שאף אזור בארץ לא חסין מטילים. מסקנה שנייה: ממ"דים מצילים חיים. נקודה.

בישראל כ- 800 אלף ממדים בלבד. רחוק מלתת מענה לכלל האוכלוסייה וביותר ממיליון דירות אין מרחב מוגן. ממדים רבים אף הפכו עם השנים לחדרי שינה, ארונות ואחסון. דלתות הוצאו, חלונות הוחלפו, מזגנים הושמו והם כבר לא עומדים בתקן.

כיום ניתן למצוא ממדים בדירות שנבנו אחרי 1991, או בכאלה שנבנו לפני 1980, וחוזקו במסגרת תמ"א 38. כידוע, מאז מלחמת המפרץ בשנת 1991, מחייב החוק להוסיף מרחב מוגן לכל מבנה חדש. לגבי מבנים שנבנו קודם לכן, הדבר נתון להחלטת בעלי הדירות, ובחוק ניתנו תמריצים לדיירים לבניית ממ"ד גם בבניינים בהם יש מקלט משותף. הצעד מחייב את הדייר להוצאה כספית פרטית, אך באם היא תתוכנן היטב רצועת הביטחון הזו יכולה לחזק את הבניין גם בפני רעידות אדמה.

מתווכים מספרים כי השאלה הראשונה שמחפשי דירות שואלים בימים אלה היא האם יש ממ"ד בדירה. מומחים בתחום טוענים כי ממ"ד בדירה מוסיף ערך מיידי של 5 אחוזים והרבה יותר קל למכור דירות כאלו.